Olivier de Berranger wordt algemeen directeur van La Financière de l’Échiquier

Nu La Financière de l’Échiquier (LFDE) deel uitmaakt van de groep LBP AM en met de fusie met Tocqueville Finance (TFSA)[1] binnen enkele weken in het vooruitzicht, voert de onderneming wijzigingen door in haar beleid en haar directieteam.

• Olivier de Berranger, momenteel gedelegeerd algemeen directeur en hoofd vermogensbeheer, wordt algemeen directeur van La Financière de l’Echiquier[2].
  • Vincent Cornet, momenteel algemeen directeur van Tocqueville Finance en lid van het directiecomité bij LBP AM, zal hem bijstaan als gedelegeerd algemeen directeur van LFDE.[3]

Olivier de Berranger volgt daarmee Bettina Ducat op, die sinds juli 2020 algemeen directrice van LFDE was en nu aan een nieuw professioneel project begint. LFDE bedankt haar oprecht voor haar jarenlange engagement en wenst haar veel succes in de nieuwe fase in haar ontwikkeling die ze nu aanvat.

Door de leiding over La Financière de l’Échiquier toe te vertrouwen aan Olivier de Berranger, al bijna zeventien jaar een vaste waarde in de onderneming en een van de architecten die heeft bijgedragen aan haar mooiste succesverhalen, en door in het licht van de fusie tussen TFSA en LFDE begin 2024 Vincent Cornet aan zijn zijde te benoemen, onder wiens leiding TFSA uitzonderlijk sterk is gegroeid, bevestigt LBP AM opnieuw het belang van de kernidentiteit van LFDE en de ambities voor het nieuwe samenwerkingsverband.

De nieuwe directie zal kunnen blijven vertrouwen op een uitvoerend comité dat bekendstaat om zijn sterke samenhang, zijn solide expertise en het historische engagement van zijn leden.

In het nieuwe LFDE zullen Olivier de Berranger en Vincent Cornet ook kunnen rekenen op een van de beste beheerteams van de Parijse beurs en op alle medewerkers van de onderneming.

Om die nieuwe organisatie te perfectioneren en het nieuwe LFDE alle middelen te bieden die nodig zijn voor de transformatie, zullen nieuwe medewerkers in sleutelposities de teams erg binnenkort komen versterken, met name om de ontwikkelingsdoelstellingen in Frankrijk en Europa sneller te bereiken.

Het nieuwe LFDE heeft de ambitie om de distributie voor zijn bestaande klantensegmenten in Frankrijk en Europa op te drijven. Aangezien de onderneming voortaan ook kan rekenen op de expertise van LBP AM, kan ze haar klanten een zeldzaam breed gamma strategieën en stijlen inzake beheer op basis van overtuigingen aanbieden, evenals specifieke oplossingen en duurzame financiën, zowel op basis van beursgenoteerde (aandelen, gemengde aandelen, krediet en converteerbare obligaties) als van niet-beursgenoteerde effecten (infrastructuur-, bedrijfs- en vastgoedschulden en private equity).

Om haar te begeleiden bij die schaalverandering, die een antwoord biedt op de uitdagingen in de vermogensbeheersector en om een robuuste en duurzame groei te waarborgen, geniet LFDE de volle steun van LBP AM en zijn langetermijnaandeelhouders, La Banque Postale en AAM.

De keuze voor Olivier de Berranger aan het hoofd van LFDE is een keuze voor hernieuwde ambitie voor de toekomst. Met Vincent Cornet aan zijn zijde, wiens vaardigheden en engagement buiten kijf staan, ben ik er zeker van dat hij de teams van LFDE en Tocqueville Finance naar het succes zal leiden dat zich in de toekomst aftekent. Bettina Ducat heeft zich sinds haar aanstelling als topvrouw van LFDE in 2020 ten volle ingezet om de teams steeds bij te staan in de grote veranderingen die er zijn geweest, en zij heeft in het bijzonder bijgedragen aan de overname en de geslaagde aanhechting van LFDE aan LBP AM. Bettina begint vandaag aan een nieuw hoofdstuk in haar professionele leven en ik wil haar graag bedanken voor alles wat ze heeft betekend. Ik wens haar ook het allerbeste voor haar verdere carrière”, aldus Emmanuelle Mourey, voorzitster van de raad van bestuur van LFDE en van het directiecomité van LBP AM.

Ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe LFDE, met 25 miljard euro vermogen onder beheer, met zijn twee merken, Echiquier en Tocqueville, met de kenmerkende flexibiliteit van zijn ondernemingscultuur en met de actieve steun van LBP AM, perfect gepositioneerd is om op zoek te gaan naar financieel en niet-financieel rendement, en met name om het hoofd te bieden aan de uitdagingen die verbonden zijn aan beheer op basis van overtuigingen in het huidige klimaat. Ik weet dat ik op de expertise van CIO en GDG van Tocqueville Finance, Michel Saugné, en zijn team kan rekenen, en ik neem met veel enthousiasme het roer over van deze uitzonderlijke onderneming met haar enorme kwaliteiten, die doorslaggevende troeven zullen blijken“, zegt Olivier de Berranger, algemeen directeur van La Financière de l’Echiquier.

Aan de zijde komen van Olivier de Berranger en deel gaan uitmaken van LFDE op zo’n strategisch moment is een grote eer, waar ik enorm trots op ben. Voor CIO en GDG Michel Saugné van TFSA, die mij samen met zijn team heeft bijgestaan in de ontwikkeling van de onderneming, is het ook een mooie kans om hun uitstekende dynamiek voort te zetten en nog hoger te mikken. Ons stappenplan is enorm ambitieus. Samen gaan we bouwen aan onze positie als een nieuwe marktleider voor beheer op basis van overtuigingen, die zijn klanten, van particulieren tot institutionele klanten, in Frankrijk en Europa, een brede waaier van financiële beheerdiensten en een volledig herzien en vernieuwend gamma biedt“, aldus Vincent Cornet, gedelegeerd algemeen directeur van LFDE.

Bettina Ducat: “Het was mij een eer om dit prachtige bedrijf meer dan drie jaar lang te mogen leiden en daarbij de steun te krijgen van de topteams die we hebben. Ik hoop dat LFDE zich binnen LBP AM verder kan ontwikkelen onder de vleugels van een nieuw management, dat ik alle succes toewens.

[1] Vanaf 1 april 2024
[2] Onder voorbehoud van toelating door de Franse AMF