LFDE lanceert Echiquier Go Local in Nederland

Een aandelenstrategie gericht op de veerkracht en fundamentele zelfvoorzieningsbehoeften van strategische sectoren

La Financière de l’Echiquier (LFDE), dat al meer dan 30 jaar in bedrijven belegt, kondigt de lancering aan van Echiquier Go Local[1] in Nederland. Deze nieuwe internationale aandelenstrategie belegt in bedrijven die willen voorzien in fundamentele basisbehoeften, wat een wereldwijde uitdaging is.

Het onevenwicht dat ontstaat door de globalisering en de onderlinge afhankelijkheid van economieën leggen de strategische afhankelijkheden en pijnpunten in deze complexe geopolitieke context bloot. Dit is begonnen tijdens de Chinees-Amerikaanse handelsspanningen in 2018. Deze context – die nog werd geaccentueerd door de gezondheidscrisis, de economische veranderingen, de technologische ontwikkelingen zoals digitalisering en de toenemende schaarste van hulpbronnen confronteert ons met een paradigmaverschuiving.

In het licht hiervan we dat delokalisatie, een structurele trend op lange termijn, een bron van opportuniteiten is. Nina Lagron, CFA[2] , fondsbeheerder, richt zich op internationale bedrijven die bijdragen aan de zelfvoorzienendheid van essentiële beleggingssectoren. Op basis van het onderzoek van het hele beheerteam, en in het bijzonder het team Internationale en Thematische Aandelen onder leiding van David Ross, CFA, selecteert ze voornamelijk bedrijven met sterke regionale wortels in Noord-Amerika, Europa, Latijns-Amerika en Azië.

Deze innovatieve strategie richt zich op drie strategische gebieden: technologie en industrie – 80% van de halfgeleiders wordt geproduceerd in Azië – gezondheidszorg – 75% van de actieve farmaceutische bestanddelen wordt buiten de Europese Unie geproduceerd – en voeding. De portefeuille is geconcentreerd rond een veertigtal aandelen en heeft een gemengd profiel, bestaande uit waardeaandelen die gevoelig zijn voor economische en groeicycli[3]. De portefeuille hanteert een flexibele aanpak en staat open voor strategische opportuniteiten.

Net als de rest van het aandelengamma van LFDE maakt Echiquier Go Local deel uit van een ESG-aanpak die sector- en normatieve uitsluitingen omvat, een extrafinanciële beoordeling aan de hand van de eigen ESG-analysemethodologie van LFDE en engagement met bedrijven door het delen van verbeterpunten[4].

Bettina Ducat, Algemeen Directeur bij La Financière de l’Echiquier, zegt: “Echiquier Go Local beantwoordt aan een strategische uitdaging: de zelfvoorzieningsbehoefte van bepaalde essentiële sectoren en expertisedomeinen. Deze lancering is een concrete uiting van onze ambitie om ons internationale aanbod uit te breiden en maakt deel uit van een groeistrategie die gericht is op innovatie. Het komt met name tegemoet aan de diversificatiebehoeften van onze klanten.”

Olivier de Berranger, Afgevaardigd Bestuurder en CIO van La Financière de l’Echiquier, voegt eraan toe: “Echiquier Go Local is het resultaat van de expertise van LFDE in het identificeren van structurele trends. Zijn dynamische, flexibele en opportunistische aanpak is zeer geschikt voor de multicrisisomgeving waarin we ons momenteel bevinden. Het ervaren beheerteam heeft een grondige kennis van de internationale aandelenmarkten, wat een belangrijke troef is.

Nina Lagron, CFA Beheerder van Echiquier Go Local, voegt eraan toe: “De Echiquier Go Local-strategie richt zich op bedrijven met belangrijke troeven zoals lokale productie of bevoorrading, strategische patenten en bedrijven die onlangs door de overheid gesteunde gelokaliseerde projecten hebben aangekondigd. Deze veerkrachtige en zelfvoorzienende beleggingsoplossing, die zich richt op de sectoren die de meeste behoefte hebben om zich elders te vestigen, is een uniek product.”

[1] Het fonds is hoofdzakelijk blootgesteld aan het risico op kapitaalverlies, het aandelenrisico, het wisselkoersrisico en het risico van discretionair beheer. Meer informatie over de kenmerken, risico’s en kosten vindt u in de reglementaire documenten op onze website www.lfde.com.

[2] Het beheerproces kan in de loop van de tijd veranderen.

[3] Bepaalde informatie met betrekking tot het beschreven beleggingsproces is geen verbintenis van de beheermaatschappij en is niet opgenomen in de reglementaire documentatie van het fonds.

[4] De beslissing om te beleggen mag niet alleen gebaseerd zijn op de niet-financiële aanpak van het fonds en moet ook rekening houden met de andere kenmerken, en met name met zijn risico’s, zoals beschreven in het prospectus.